لیست اختراعات پيام حسين زاده


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 4
تاریخ ثبت: 1394/08/10
خلاصه اختراع:

در فيلتر هاي هواي كنوني از كاغذ فيلتر استفاده مي شود. كاغذ فيلتر داراي معايب زيادي است. اين كاغذها قابل شستشو نيستند. شستشوي اينگونه فيلترها باعث خراب شدن كاغذ فيلتر مي شود. همچنين منافذ اين كاغذها نامنظم بوده و كارايي كمي در جذب گرد وغبار دارند. از طرفي هر چند وقت بايد اينگونه فيلتر ها را تعويض نمود كه در موتورهاي ديزلي جديد و اتوبوس ها و كاميون هاي جديد هزينه بسيار سنگيني دارد. در فيلتر جديد سعي گرديده است تمامي اين معايب برطرف گردد به طوري كه باعث كاهش تمام هزينه ها از جمله هزينه تعويض فيلتر و نيز هزينه استهلاك موتور شود. بدين ترتيب گامي مهم در صرفه جويي اقتصادي خواهد بود. بدون فيلتر هواي مناسب مقادير بسيار زيادي از ذرات آلاينده، قادرند اجزاي مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ي پيستون و بدنه داخلي سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشكال و اندازه هاي متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و.... در هواي ورودي به موتور وجود دارد كه در صورت عدم جلوگيري از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدي به موتور مي گردند، فيلتر هاي هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيري كرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت از موتور مي گردد. متاسفانه در بررسي انجام شده توسط ميكروسكوپ الكتروني در بررسي منافذ موجود در كاغذ فيلتر هاي هواي موجود و مورد استفاده در شركت هاي اتوبوسراني مشاهده گرديد سايز منافذ اين فيلتر ها بسيار نامنظم و اغلب بزرگ هستند و مي تواند ذرات معلق در هوا را وارد موتور سازد. در شكل زير اين منافذ نشان داده شده اند. شكل فوق از نمونه كاغذ يك فيلتر هواي اتوبوس ساخت شركت بهران فيلتر مي باشد. اندازه منافذ بالاي كاغذ فيلترهاي موجود در بازار باعث ورود شديد گردو غبار به موتور مي گردد. در فيلتر هواي جديد سعي شد منافذ با اندازه هاي بسيار منظم و ظريف باشند. بدين ترتيب از ورود گرد و غبار در طيف وسيعي از اندازه به موتور جلوگيري خواهد كرد و از آسيب به موتور پيشگيري خواهد نمود. در فيلتر هاي كاغذي مجود به علت گرفتگي شديد منافذ، هوادهي فيلتر افت مي كند. به علت گران بودن فيلتر هواي موتورهاي ديزلي مانند اتوبوس و كاميون از فشار باد براي تميز كردن فيلترها استفاده مي شود. اما اين روش نمي تواند روش موثري براي تميز كردن فيلتر ها باشد. در فيلتر جديد به علت استفاده از مواد مقاوم در برابر آب از روش شستشو براي تميز كردن استفاده مي شود كه روشي كارا براي تميز كردن فيلتر و در نتيجه كاهش مصرف سوخت مي باشد. همچنين به علت مادام العمر بودن اين نوع فيلتر نيازي به هزينه هاي ميليوني يك سازمان براي تعويض فيلترهاي هوا نخواهد بود. گرفتگي فيلترهاي هواي موجود از گردوغبار و روش رايج و نامناسب بادگيري فيلتر باعث كاهش هوادهي فيلتر خواهد شد. اين كاهش هوادهي افزايش مصرف سوخت را به علت اتلاف نيروي موتور و نيز سوختن ناقص در موتور به همراه خواهد داشت. قابل شستشو بودن فيلتر هوا مي تواند گرد و غبار موجود بر روي منافذ را به شدت كاهش دهد و روش مناسبي براي تميز كردن فيلتر مي باشد. اين روش باعث كاهش مصرف سوخت و در نتيجه اقدامي مهم در جهت كاهش آلودگي هواي شهر خواهد بود. مزاياي اختراع فوق: 1- يكنواختي منافذ جهت افزايش راندمان فيلتر. 2- منافذ بسيار ريز جهت جلوگيري از ورود طيف وسيعي از گردو غبار به موتور. 3- قابل شستشو بودن فيلتر. 4- مادام العمر بودن فيلتر. 5- كاهش هزينه هاي شركت هاي حمل و نقل. 6- كاهش مصرف سوخت. 7- افزايش عمر موتور. 8- توجيه اقتصادي و قيمت مقرون به صرفه. 9- كاهش آلودگي هوا. 10- كاهش هزينه هاي تعميرات اساسي موتور. 11- كاربرد صنعتي و اشتغال زايي. اين فيلتر جديد كه قابل شستشو و مادام العمر مي باشد مي تواند در انواع موتورهاي ديزلي ماشين آلات، كشتي ها، قطار ها و ... براي كاهش مواردي همچون مصرف سوخت و آلودگي هوا، هزينه هاي تعويض فيلتر، استهلاك موتور استفاده گردد. اين فيلتر قابل شستشو بوده و علاوه بر راندمان بالا در جذب گرد و غبار مادام العمر مي باشد و نيازي به صرف هزينه براي تعويض آن نيست.

تاریخ ثبت: 1395/03/07
خلاصه اختراع:

آتروفي عضله به معني لاغر و ضعيف شدن عضله است. آتروفي عضله مي تواند به دنبال كاهش جريان خون به عضله و يا فلج شدن اعصاب حركتي عضله و يا استفاده نكردن طولاني‌مدت از عضله ايجاد شود. هنگامي كه تعداد معيني از سلول هاي يك عضو گرفتار شوند، كل عضو يا بافت كوچك مي شود و آتروفي رخ مي دهد، بر اين مطلب بايد تأكيد شود كه اگر چه ممكن است عملكرد سلول هاي آتروفيك كاهش يابد اما اين سلول ها، سلول هاي مرده نيستند. آتروفي ناشي از كاهش ساخت و افزايش تخريب پروتئين در سلول است. ساخت پروتئين به علت كاهش فعاليت متابوليك كاهش مي يابد. در بيشتر افراد، آتروفي عضلاني به دليل استفاده ناكافي از عضلات رخ مي دهد. با توجه به شيوع بالاي آتروفي پاي چپ در رانندگان، مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به عدم تحرك پاي چپ در هنگام رانندگي بر مي گردد. استفاده از اتوبوس گيربكس اتوماتيك باعث درد در پاي چپ و در دراز مدت مي گردد. در اتوبوس گيربكس اتوماتيك راننده با استفاده از پاي راست به گاز و ترمز فشار مي آورد و پاي چپ ثابت و بدون حركت است. اين ثبات و عدم تحرك باعث تحليل و آتروفي عضلات در پاي چپ رانندگان مي شود. تا كنون وسيله اي كه بتواند در حين آنكه فرد برروي صندلي راننده نشسته و به رانندگي مشغول است، و در عين حال بتواند باعث حركت پاي چپ شود و به نوعي ورزشي را براي پاي چپ كه ثابت است فراهم نمايد ساخته نشده است. لذا انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه حائز اهميت بسيار است. وسيله طراحي شده با تغييرات جزئي مي تواند مشكل را از بين ببرد. اين وسيله به صورت پدالي هست كه در زير پاي چپ راننده قراي مي گيرد و راننده با فشار آن مي تواند درب ها را باز نمايد. علت منتقل كردن باز كردن درب ها به زير پاي چپ وادار كردن راننده به حركت در پاي چپ مي باشد.

تاریخ اظهارنامه: 1392/11/08
تاریخ ثبت: 1393/05/08
خلاصه اختراع:

آسيب هاي اسكلتي - عضلاني مرتبط با كار از جمله عمده ترين عامل از دست رفتن زمان كار، افزايش هزينه و آسيب هاي انساني نيروي كار به شمار مي آيند. اين اختلالات كه بيشتر در اندام هاي فوقاني از جمله دست / مچ دست، بازو، شانه، گردن و كمر رخ مي دهند به علت حركات تكراري كه منجر به آسيب هاي، اعصاب، تاندون ها، مفاصل، غضروف ها و يا ديسك هاي بين مهره اي مي شوند به وجود مي آيند. از جمله عواملي كه موجب اين اختلالات مي شوند پوسچر نامناسب، حركات تكراري و اعمال نيرو در مدت زمان طولاني مي باشد. در اثر حركات تكراري در مدت زمان طولاني علائم اختلالات اسكلتي - عضلاني از جمله درد، ناراحتي، مورمور كردن، سوزش، حساسيت به لمس، التهاب، محدود شدن دامنه حركات و از دست رفتن قدرت و توانايي در بخشي از بدن ايجاد مي شود. بر اساس مطالعات انجام شده ارتباط معني داري بين اختلالات اسكلتي - عضلاني و شغل هايي كه در آن حركات تكراري بخش جدا ناپذيري از كار روزانه مي باشد وجود دارد. اين اختلالات آثار منفي جسمي، رواني و اجتماعي براي فرد در پي خواهد داشت كه از نظر اقتصادي بسيار پر هزينه هستند. با توجه به اينكه ريسك اختلالات اسكلتي عضلاني در ناحيه دست و شانه و گردن متخصصان سونوگرافي درحال افزايش است و تا كنون كسي به رفع اين مشكل نپرداخته است ، هدف از اين اختراع ساخت نوعي هلدر (نگهدارنده) ارگونوميك براي پروب سونوگرافي است تا در حين كار راديولوژيست داراي راحتي بيشتر بوده و بتواند باعث پيشگيري از آسيب هاي اسكلتي عضلاني ناحيه دست و شانه و پشت گردن ايشان گردد. از طرفي هلدر طوري طراحي شده تا مورد استفاده تمامي متخصصان سونوگرافي قرار گرفته و بتواند بر روي تمامي دستگاهها و پروب ها نصب گردد. در هنگام شروع كار طراحي، ابتدا مشكلات و معضلات پروب هاي دستگاه هاي سونوگرافي موجود در بيمارستان ها شناسايي و مشخص شد. در خصوص مشكلات پروب هايي كه در بازار وجود دارند، به كمك نتايج حاصل از ده ها مقاله و بررسي انجام شده به عيب يابي و بررسي مشكلات دقيق آنها پرداخته شد و راه حل هاي مشكلات شناسايي شدند. به كمك اين نتايج و بررسي ها يك شماي كلي از ايده شكل گرفت و در اين مرحله ايده هاي اوليه كه به صورت طرح ذهني بودند ارائه گرديد. به كمك عيب يابي پروب هاي متداول در بازار، بررسي دقيق پروسه استفاده و آناليز عملكرد متخصصان سونوگرافي در حين استفاده از پروب مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت طرح هلدر (نگهدارنده) پروب طراحي گرديد. علت طراحي به صورت هلدر جامعيت و فراگير بودن طرح بود. بدين ترتيب هزينه كار بسيار پايين آمده و امكان استفاده و بكار گيري آن توسط تمامي بخش هاي سونوگرافي فراهم مي گردد. هزينه توليد هلدر نيز با توجه به ماهيتش كاهش يافته است. در صورتي كه اگر پروب مورد طراحيي مجدد قرار مي گرفت هزينه بر بود و امكان استفاده در همه بخش ها به علت گران بودن آن وجود نداشت و به اصطلاح Usability كاهش مي يافت. لذا ما براي پروب هاي موجود هلدر را طراحي كرديم. مراحل طراحي هلدر ارگونوميك: اين طراحي بر اساس عيب يابي از پروب هاي متداول موجود در بيمارستان ها انجام شد و محل هاي مطلوب براي گرفت و جاي دادن پروب در آن تعيين گرديد. سپس به كمك نرم افزار Solid Work طرح اصلي هلدر پس از چند بار طراحي، رفع عيب و مكان يابي پروب و سيم آن طراحي و آماده ساخت و توليد انبوه قرار گرفت. مزاياي اختراع فوق: - افزايش راحتي كار در هنگام استفاده از پروب. - حفظ وضعيت طبيعي مچ و دست راديولوژيست. - كاهش انحراف مچ و اولنار در حين استفاده از پروب. - بهبود وضعيت دو استخوان اولنار و راديال در ناحيه صاعد. - اعمال ابعاد آنتروپومتريكي دست كاربران ايراني در طراحي پروب. - كاهش حركات مربوط به خم شدن و پيچش ناحيه مچ دست در حين كار با پروب. - قابليت نصب بر روي انواع پروب هاي دستگاه هاي سونوگرافي. - امكان معرفي به بازارهاي بين المللي. - هزينه ساخت و توليد پايين و امكان توليد در داخل كشور.

تاریخ ثبت: 1393/10/24
خلاصه اختراع:

رانندگان وسايل نقليه سنگين از جمله افرادي هستند كه به علت نشستن طولاني مدت بر روي صندلي در معرض خطر ابتلا به كمردرد هستند. مطالعات انجام شده بر روي اين رانندگان نشان داده اند بيش از 74 درصد رانندگان از كمردرد رنج مي برند. افرادي كه به رانندگي اشتغال دارند و يا مدت طولاني پشت فرمان مي نشينند بايد گودي كمر و گردن خود را با قرار دادن بالشي پر كنند. مطالعات نشان داده اند گودي كمر و گردن منجر به درد هاي مفاصل و همچنين كمردردهاي شديد در رانندگان مي شود. با توجه به اهميت مطالب فوق، هدف از اين مطالعه ساخت يك نوع جديد از روكش ارگونوميك صندلي مي باشد كه بتواند بر روي انواع صندلي قرار گيرد. اين پد از طريق ايجاد شكل متناسب با ستون فقرات راننده و در پي آن پر كردن گودي كمر و گردن و نيز ساير عوامل ارگونوميك موثر بر راحتي راننده، باعث راحتي بيشتر رانندگان مي شود و بدين ترتيب از خطر ابتلا به اختلالات اسكلتي – عضلاني و نيز كمردرد در رانندگان پيشگيري مي نمايد. با توجه به شيوع بالاي كمردرد در رانندگان مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به نامناسب بودن صندلي هاي موجود در وسايل نقليه بر مي گردد. اگر چه صندلي هايي با امكان ماساژ راننده و افراد نشسته كار وجود دارد اما به علت گراني اينگونه صندلي ها مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجا كه رعايت اصول ارگونومي سهم مهمي در پيشگيري از اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد دارد، در اين مطالعه نوعي روكش ارگونوميك صندلي طراحي شده است كه بدون ايجاد مشكل در كار افراد مي تواند باعث كاهش اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد گردد.

موارد یافت شده: 4